Udvikling af nye metoder til at skabe adfærdsændringer og implementering i landbrugserhvervet
Udvikling af nye metoder til at skabe adfærdsændringer og implementering i landbrugserhvervet - SEGES Projektsitet
Formålet med projektet er at udvikle nye metoder til at skabe adfærdsændringer, således at landmænd hjælpes til at tage ny viden i brug, samt at udvikle nye metoder til at sikre udbredelse og implementering af viden, metoder og værktøjer.
Projektet vil med udgangspunkt i metoder indenfor nudging og adfærdsdesign skabe indsigt i og viden om, hvordan man ud fra disse tilgange kan påvirke landbrugsvirksomheder i en forudsigelig retning til at skabe adfærdsændringer af ”uhensigtsmæssig adfærd”.
Der tages udgangspunkt i videnformidlingskæden SEGES – Rådgivningsvirksomheder – landmænd. Der udvælges fokusområder og tiltag, hvor det vurderes, at der ved hjælp af metoderne kan skabes konkrete adfærdsændringer. De udvalgte fokusområder og tiltag afprøves i praksis gennem inddragelse af landmænd og rådgivningsvirksomheder. I forhold til SEGES kan et fokusområde eksempelvis være at afdække, hvilken videnformidlingsform, der er mest hensigtsmæssig i forskellige situationer, mens et fokusområde i forhold til rådgivningsvirksomheder eksempelvis kan være, hvordan en opgave bliver fulgt bedst til dørs, så der sikres en effektiv opfølgning overfor landmanden. Endelig kan et eksempel på et fokusområde i forhold til landmænd være at afdække, hvordan beslutninger træffes.
I projektet sættes der fokus på vigtigheden af, at de ydelser, der skal leveres til landmanden, er udviklet ud fra et korrekt afdækket behov i markedet, og at der sikres en effektiv implementering i videnformidlingskæden SEGES – rådgivningsvirksomhed – landmand, så der opnås den bedste ydelse for landmanden.
Mini-rapport efter videomøde, hvor overlevelseskæden, samt findings for interviews har sat fokus på to specifikke problemstillinger, samt muligheder for at teste og måle interventioner.
Oplever du også, at du knokler med at få høsten i hus, men det her med at få høsten solgt – det synes du, er svært? Så skulle du tage at lytte til en ny podcast om kornhandel.
Tegneserie-stribe om kornhandel er udarbejdet som blikfang til Facebook-opslaget om podcasten "Kornhandel", der blev lagt på Facebook-siden "Økonomi og ledelse i landbruget" den 10. november 2016.
Frokostoplæg om nudging afholdt af Tenna Holdorff Christiansen, SEGES Akademi på SEGES den 10. november 2016. Oplægget giver tips og tricks til brug af nudging som værktøj, samt et konkret eksempel med nudging ved kornhandel
Via interviews med landmænd, DLBR-rådgivere og SEGES-medarbejdere er der indsamlet viden om landmændenes køb og salg af korn. Indsamlingen skal føre til udviklingen af løsninger – såkaldte ”nudges” – der kan ændre landmændenes køb- og salgsadfærd.
På baggrund af analysen af den indsamlede viden om landmændenes adfærd omkring kornhandel er der udviklet en række interventioner, som det vurderes, vil kunne bidrage til at ændre landmændenes adfærd.
Nudging-projekt har undersøgt, hvordan man skaber adfærdsændringer og sikrer implementering af værktøjer og løsninger i landbruget. Svaret er grundig afdækning af eksisterende løsninger og praksis samt test af de nye løsninger, før de implementeres.